Jak se vyhnout grafickým prohřeškům
Jako ne-grafici často sklouzáváme do pasti “líbí – nelíbí,” a právě proto grafičtí designéři z Business Factory vybrali nejčastější grafické prohřešky a přidali tipy, jak se jim vyhnout. Vaše vizuály tak zaujmou a získají i profesionální nádech. Slibujeme!
Grafické nástrahy a jak je opravit
Záplava textu
Příliš textu v grafice? Když můžete něco říct místo slov obrázkem, udělejte to! Infografiky jsou "záchranáři" srozumitelnosti. U vzdělávacích postů, třeba o složení produktu nebo jeho přínosech, zapomeňte na dlouhé popisy – stačí pár stručných a výstižných faktů s obrázky, aby příjemce informaci pochopil.
Náš tip: Čitelnost je nade vše. Když je text stručný, dokážeme lépe pracovat s jeho hierarchií, a tak je lépe čitelný.
Příliš mnoho fontů
Použití mnoha fontů promění grafiku v cirkus – čtenář neví, kam se dřív podívat! V grafice opět platí: méně je více. Využít více fontů je sice lákavý nápad, ale výsledkem může být chaos. Při tvorbě nových projektů je proto dobré se rozhodnout, které fonty použijeme. Pokud jich bude příliš, výsledek vypadá jako "cirkus".
Náš tip: Ideální je kombinace dvou fontů – jeden pro běžný text a druhý pro nadpisy. Ty chceme, aby byly vidět na první dobrou.
Nedostatečný kontrast
Kontrast je jako rozdíl mezi horkým a studeným, černým a bílým, slaným a sladkým. Existují různé druhy kontrastů, ale barevný a velikost písma jsou ty, které grafikům často způsobí pot na čele. Příliš tmavé písmo na tmavém pozadí je jako číst se slabou lampičkou – moc to nejde a bolí z toho oči! A stejně tak velikost písma: důležité věci by měly být na první pohled patrné.
Náš tip: Nebojte se barev! Vyberte kombinaci pomocí barevného kruhu, tak dosáhnete vyváženého designu. Zkuste komplementární barvy stojící přímo proti sobě.
Špatné řádkování
Jako mraveniště plné mravenců a ten neustálý pohyb – tak si představte text bez řádkování! Odsazení řádků hraje v textu důležitou roli. Pokud je příliš velké, text působí roztříštěně, a pokud je příliš malé, čtení se stává únavné. Každý text potřebuje "své" řádkování, které zajistí plynulé a příjemné čtení.
Náš tip: Ideální je, když je řádkování 1,2 až 1,5násobek velikosti písma. Tak bude text lépe čitelný a pro oči příjemnější.
Nekonzistentnost
Máte rádi chaos? Asi ne… I grafika potřebuje jednotu. Jinak je to jako hrad z doby renesance s barokní věží a gotickou střechu. Aby komunikace působila sjednoceně, je třeba mít jasno v barevné paletě, fontu a stylu ikon. Když se v rámci značky používají různé styly, výsledkem je "mišmaš" – nechá dojem, ale bohužel NE pozitivní.
Náš tip: Nejlepším způsobem, jak zajistit konzistentnost grafiky, je mít design manuál. Ten slouží jako návod pro všechny, kdo pracují s vizuální komunikací značky.
Text "na" fotce
Text přes fotku by měl působit jako jemný cukrový posyp na bábovce – doplňuje, ale nezasahuje do hlavní podstaty obrázku. Je potřeba správné umístění a kontrast jsou potřebné, jinak se text v obrázku "utopí". Pokud chcete, aby vaše vizuály působily profesionálně, dejte pozor, jak text a fotografie SPOLUpracují.
Náš tip: Text na fotkách grafiku doplňuje, nikoliv přehlušuje. Pro lepší čitelnost textu přidejte tmavý filtr na fotku nebo použijte barevný tvar za text, slova tak lépe vyniknou.
A to je teprve začátek!
Když dali grafičtí designeři z Business Factory hlavy dohromady, zjistili, že jeden článek nestačí. Naservírujeme vám jejich rady - tipy - triky postupně!